Ugrás a tartalomra

Guruló busztörténelem - Ismét nosztalgiázhattunk az Ikarus 280-ason

Létrehozva
A körlámpás csuklós buszból ma már csak ez az egy, ráadásul eredetileg a fővárosban szolgált busz maradt Miskolcon, de volt idő mikor ez a típus gyakorlatilag meghatározta a helyi utcák képét is.

 

Preview Image
Ismét közlekedik az Ikarus 280-as veterán autóbusz - Osztie Tibor képgalériája

Június 13-án, pénteken újra forgalomba állt a Miskolc Városi Közlekedési (MVK) Zrt. közkedvelt nosztalgiajárata, a régi idők hangulatát idéző Ikarus 280-as – írja közleményében a cég.

A veterán jármű ezúttal is a 20A-s vonalon közlekedett, amit érvényes jeggyel és bérlettel bárki igénybe vehetett. A kék színű nosztalgiabusz egyébként tavaly nyár óta tűnik fel rendszeresen a miskolci menetrendszerinti közlekedésben. Ez a jármű ugyan aktív éveit Budapesten szolgálta, azonban a típus a miskolciaknak sem ismeretlen, a 2010 előtt születetteknek legalábbis biztosan nem.

Kép
Ismét közlekedik az Ikarus 280-as veterán autóbusz

Az Ikarus 280-asok (és szóló társaik, a 260-asok) a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején váltották le a régi Ikarus 620-asokat (ilyen nosztalgiabusza is van egyébként az MVK-nak), majd a nyolcvanas, kilencvenes években több száz körlámpás kék busz rótta a város útjait. Selejtezésük csak lassan kezdődött meg, a kilencvenes évek végén még korszerűbb Ikarus és Rába típusokra cserélték a legrégebbi 280-asokat és 260-asokat, aztán 2002-ben tűntek fel a kék-sárga MAN A74 SL223 és A75 SL223 buszok, 2006-ban pedig Neoplan N4522 Centrolinerek. Utóbbi két típus még mindig szállít utasokat Miskolcon.

Az Ikarus 280-asok több más, korszerűtlen típussal 2016-ban búcsúztak Miskolctól, akkor, amikor forgalomba álltak a hetvenöt új, gázüzemű Man Lions City típusú szóló és csuklós buszok.

Kép
Ismét közlekedik az Ikarus 280-as veterán autóbusz

A típusról
Az Ikarus 280 az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár legsikeresebb, illetve világszerte használt városi-elővárosi csuklós busza. A típus 1971 decemberétől próbafutásokat végzett Budapesten, hivatalosan pedig 1972-ben mutatták be és a sorozatgyártása már a következő évben, 1973-ban megkezdődött, és egészen 2002-ig tartott. 
A múlt század hetvenes-nyolcvanas éveiben a világ csuklósbusz-gyártásának a kétharmadát ez a típus tette ki. Összesen 60 993 darab 280-as busz gördült ki az Ikarus mátyásföldi és székesfehérvári gyárából.
Sikerét jelzi, hogy a világ számos országa vásárolt belőle, többek között forgalomba állították a Szovjetunióban, Lengyelországban, Törökországban, Csehszlovákiában, de eljutott Kínába, Venezuelába, Tunéziába, Iránba, Tanzániába és az Egyesült Államokba is.

Címkék

Ez is érdekelhet

Ádám Attila Megasztár
„Ha ő nincs, én sem vagyok itt” – Ádám Attila szívszorító vallomása a Megasztárból
MiskolcBorsod-Abaúj-ZemplénBulvárCelebhírek
A borsod-abaúj-zempléni kis községből robbant be a Megasztár élő show-jába. Ádám Attila göröngyös úton jutott el idáig.
25 órás táncmaraton
Huszonöt év, huszonöt óra, végtelen ritmus
MiskolcKultúraSzabadidő
Negyed évszázados lett a Limited Dance Academy, és nem is akárhogyan ünneplik meg ezt az évfordulót. 25 órán át táncolnak megállás nélkül a diákok.
Elhagyott épület lángolt a belvárosban
MiskolcHavaria
A romos épület oltását már megkezdték a tűzoltók.
Csemege lesz a szomszédvárak csatája
MiskolcSport
A négy napos ünnep sorsolása úgy hozta, hogy október 24-én Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei rangadót játszanak a férfi kosárlabda NB I/B-ben.